Zamek Królewski na Wawelu

2004-2007
Przybyłam na Wawel w przeddzień obchodów Roku Jubileuszowego Stulecia odzyskania Wawelu dla Narodu Polskiego (2005). W związku z obchodami rocznicy, zaproponowałam wprowadzenie spójnej kampanii promocyjnej obchodów. Ze względu na ogrom rysujących się prac, zaprosiłam do wykonania tego zamysłu Grupę66 Ogilvy, międzynarodową agencję działającą w obszarze komunikacji marketingowej, której klientami uprzednio były takie marki m.inn.: jak Lexus, IBM, Motorola, Payback, Ford, British American Tobacco. Firma przyjęła propozycję  i zaczęła się nasza wspólna ponad roczna podróż!

W realizację całej kampanii wchodziły dwie ogromne wystawy: Wawel narodowi przywrócony, Polski Korona,  Jubileuszowy Koncert na Dziedzińcu Arkadowym, (wykonany przez NOSPR, dyrygent Stanisław Skrowaczewski i pianista Piotr Paleczny), trzy wydawnictwa albumowe towarzyszące wystawom, w tym dwa katalogi im przynależne oraz album Sto najpiękniejszych obrazów z kolekcji Zamku Królewskiego na Wawelu.

Wystawa Wawel narodowi przywrócony była poświęcona skomplikowanej problematyce odzyskiwaniu Wawelu z rąk austriackich na przełomie w. XIX i XX oraz planom i realizacji działań konserwatorów a wystawa Polski Korona była prezentacją polskiego malarstwa, rzeźby, grafiki i rzemiosła artystycznego z XIX i XX stulecia o tematyce wawelskiej z ideą ocalenia dawnych tradycji i ducha narodowego wśród Polaków wszystkich trzech zaborów.

Oczywiście potrzebowaliśmy licznych mecenasów, których udało się pozyskać zamkowi. Miałam w tym swój udział. Pracowałam w dziale Promocji i Organizacji Imprez, a tu też mieściły się działania sponsoringowe. Wśród pozyskanych przeze mnie osobiście sponsorów i mecenasów znalazły się tak duże firmy jak: Grupy 66 Ogilvy, Igepa i AMS. Medialnie wspomagały nas Rzeczpospolita, Tygodnik Powszechny,  Dziennik Polski, RMF Classic, TVP Kraków, Spotkania z Zabytkami oraz Warsaw Voice, których zaprosiłam do współpracy przy tym ogromnym przedsięwzięciu. To lata 2004 – 2005.

W kolejnym, 2006 roku, miałam przyjemność, tym razem już sama, zrealizować koncepcję i koordynować kampanię promocyjno – marketingową kolejnej dużej, unikalnej wystawy Kobierce i tkaniny wschodnie z kolekcji Włodzimierza i Jerzego Kulczyckich, realizowanej przez Zamek Królewski na Wawelu wspólnie z Muzeum Tatrzańskim w Zakopanem. Oba Muzea chciały przybliżyć polskiemu odbiorcy kolekcję tkanin wschodnich Włodzimierza i Jerzego Kulczyckich, po raz pierwszy w pełnym jej kształcie. Inicjatywa taka powstała dla uczczenia setnej rocznicy zakupu pierwszego kobierca w 1906 roku, uznawanej za początek kolekcji, znakomitego, unikatowego w polskich warunkach zbioru tekstyliów, który do roku 1939 gromadzili we Lwowie obaj naukowcy. Wystawa prezentowała scalony po latach zasób. Wystawę promocyjnie wspierały Dziennik Polski, Radio Kraków, Dobre Wnętrze, Poland. What, Where, When, z którymi oczywiście na bieżąco współpracowałam.

Rok 2006 przyniósł też konieczność pozyskania ogromnych środków na zrealizowanie zmiany systemu ochrony p/poż. zbiorów Zamku Królewskiego na Wawelu. Część finansowania zamek otrzymał od MKiDN, ale niebagatelną kwotę 1.8 ml zł należało pozyskać od sponsorów, aby w terminie zrealizować tę konieczną inwestycję. Szukanie środków wśród dużych instytucji zajęło mi ponad trzy miesiące, ale moja praca i włożony wysiłek, zwieńczone zostały sukcesem. Po ustaleniach i podpisaniu stosownych umów, pieniądze zostały przekazane Wawelowi, a prace remontowe mogły ruszyć pełną parą. Dzięki nim zbiory wawelskie chronione są nowoczesną technologią. Każdy mam swój osobisty wkład w daną instytucję. Oprócz wielu innych wymienionych w tym ustępie, ten należy chyba do MOICH NAJBARDZIEJ WYMIERNYCH REALIZACYJNIE I FINANSOWO PROJEKTÓW.

W kolejnym roku mej pracy na zamku (2007) fokus działań został zwrócony na oddział Zamku Królewskiego na Wawelu, na Zamek w Pieskowej Skale. Na sezon letni przygotowywana została nowa wystawa czasowa Imago Florae. Inspiracją dla tej wystawy były znakomite dzieła botaniczne, wybitnych autorów i artystów, pochodzące ze zbiorów Zamku Królewskiego na Wawelu oraz Biblioteki Sapieżyńskiej, od kilkudziesięciu lat przechowywanej na zamku w Pieskowej Skale. I tym razem nie mogło się obyć bez współpracy z mediami. Zaprosiłam do działań promocyjnych takie oto media: Spotkania z Zabytkami, Sztuka.pl – Gazeta Antykwaryczna, Radio Kraków, Gazeta Wyborcza, Ogrody i Kwietnik,  TVP 3 oraz Dziennik Polski.

Kolejną wystawą realizowaną na Zamku Królewskim na Wawelu, w roku 2007, tym razem w jego Centrum Konferencyjnym, nad którą miałam pieczę promocyjną była wystawa Bursztyn –  Lucjan Myrta. Prezentowała ona prawie czterdziestoletnie twórcze dokonania kolekcjonera i sopockiego bursztynnika, Lucjana Myrty. Artysta po raz pierwszy zaprezentował na niej dzieło swego życia Bursztynowy Skarbiec. O wystawie można usłyszeć było zarówno w mediach patronujących tj. TVP Kraków, Polskim Radio Trójce, Tele-Expresie i Radio Kraków, a przeczytać w Rzeczpospolitej, Dzienniku Polskim, Art & Business, Spotkaniach z Zabytkami. Z tych rozlicznych wywiadów i spotkań powstało pokaźne portfolio, pozostające oczywiście w Artysty i moim archiwum. Widomy znak ulotnej w gruncie rzeczy materii, czyli każdej przygotowywanej przez wiele miesięcy wystawy.

Zamek Królewski na Wawelu, fot. J. Grabeus

Zamek Królewski na Wawelu, fot. J. Grabeus

Reklama wystawy "Wawel narodowi przywrócony"

Reklama wystawy „Wawel narodowi przywrócony”

Okładka albumu "100 najpiękniejszych obrazów z kolekcji Zamku Królewskiego na Wawelu"

Okładka albumu „100 najpiękniejszych obrazów z kolekcji Zamku Królewskiego na Wawelu”

Layout wystawy "Kobierce i tkaniny wschodnie z kolekcji Kulczyckich"

Layout wystawy „Kobierce i tkaniny wschodnie z kolekcji Kulczyckich”